fbpx

Blog

20 feb
uzleti_portre_fotozas_headshot

Add el magad! – Headshot, a siker előszobája

Faragó László / Egyéb / / 0 hozzászólás

Egy jól megszerkesztett önéletrajzon sok múlhat, hiszen ez az első felület, melyen keresztül kapcsolatba kerülhetünk leendő munkaadóinkkal. Számos írás született már arról, hogy miképp kommunikálj magadról, miket tüntess fel a CV-dben, vagy hogyan írj meg egy motivációs levelet, hogy az megnyerő legyen. A csatolt fénykép jelentőségét azonban rendre lebecsüljük. Persze tudjuk, hogy minél minőségibb, annál jobb. De mitől is működik jól egy arckép? Hogy néz ki egy modern, trendi portréfotó? Milyen egy jó headshot? És úgy egyáltalán:

Mi is az a headshot?

A headshot egy amerikai eredetű kifejezés, újhullámos, szűk kivágású portréfotót jelent, melynek titka, hogy középpontjában nem csupán önmagában az arc, hanem az arckifejezés, a kiváltott érzelem, a személyiség áll – ezáltal működik sokkal hatékonyabban, mint bármilyen más hagyományos portréfotó.

Az első benyomás varázsa

Tudtad, hogy egy átlagos céges toborzási folyamat során nagyjából 8-10 másodperc alatt dől el, foglalkozik-e érdemben a HR-es az önéletrajzoddal? Igen, ennyi idő alatt kell elnyerned a munkatárs szimpátiáját. Mivel az agyunk hatvanezerszer gyorsabban és sokkal nagyobb hatásfokkal dolgozza fel a képeket, mint az írott információkat, ezért kiemelten fontos szerepet kap a rólunk mellékelt fotó, mely kialakítja az első benyomást. Ha a HR-es egy kedves, őszinte arckifejezést lát a fotódon – ami nem mellesleg nem egy otthon ellőtt szelfi – biztosra veheted, hogy hosszabban is áttanulmányozza majd a CV-det.

 

Mitől lesz jó minőségű egy headshot?

Kiemelkedő portré csak akkor születhet, ha a munka minden szakaszában a lehető legnagyobb odafigyelést kapja a portréalany, az előkészületektől kezdve egészen a képek átadásáig bezárólag. Egy profi headshot fotós ugyanis nem csupán egyszerű fényképész, aki ért a technikához, és precízen beállítja a fényeket… Egyfelől stílustanácsadó, aki divattal kapcsolatos tanácsokkal látja el az ügyfelét; pszichológus és hangulatfelelős egyben, aki segít oldani a lámpalázat, ezáltal pedig igazi élménnyé varázsolja a fotózást; retusőr, aki úgy végzi el a szükséges korrekciókat a fotódon, hogy megmarad a kép természetessége, és nem válsz rajta felismerhetetlenné. És legfőképp marketinges (igen, marketinges!), aki segít eladni önmagadat – hiszen egy headshotnak végső soron ez az elsődleges feladata.

„Rólam nem lehet jó képet csinálni!”

Ha annyi pénzem lenne ahányszor ezt a mondatot hallottam fotósként, már rég a Bahamákon lógatnám a lábam! Fényképészként én azt vallom, nem létezik rossz fotóalany, csak ügyetlen fotós. Mindenkinek van ugyanis egy előnyös, szerethető arca – átvitt és konkrét értelemben is – a fotósnak pedig az a feladata, hogy ezt megtalálja és megörökítse. Sikerrel pedig csak az a fényképész fog járni, aki figyel ránk, rá tud hangolódni a saját hullámhosszunkra, és kellőképp el tud lazítani minket.

A jó portré befektetés

Egy kiemelkedő színvonalú headshot fotó – mely a lehető legelőnyösebb oldalát villantja meg személyiségednek – ugyanúgy befektetés, mint egy remekbe szabott reklám. A Te saját reklámod! Egy igényes kép igényes emberről árulkodik, aki ad magára, és hajlandó időt, energiát és pénzt áldozni önmaga fejlesztésére. Arról nem is beszélve, hogy az ápolt külsejű embereket tudat alatt megbízhatóbbnak, kedvesebbnek, és intelligensebbnek ítéljük. Hogy mennyit ér tulajdonképpen egy prémium minőségű arckép, az mindenkinél más… De gondolj csak bele: ha a fotód segítségével akár csak egyetlen hónappal korábban kapsz munkát, már megérte! Mert a sikerhez vezető út igenis az első benyomással kezdődik.

Ha Te is szeretnél magadról prémium minőségű üzleti portrékat, válassz egy headshot csomagajánlatot, és jelentkezz fotózásra az űrlap segítségével!

11 feb
termekfotozas

A jó termékfotók szerepe az online marketingben

Faragó László / Egyéb / / 0 hozzászólás

Az online marketing világa rohamos fejlődést mutat, a trendek pedig gyakran hónapról hónapra változnak. Nem csak a felhasznált eszközök, keresési trendek alakítják, de gyakran a vásárlási szokások, a célközönség döntéshozatali mechanizmusa is olyan változásokat hoz, figyelnünk, reagálnunk kell ahhoz, hogy az internet segítségével virágoztathassuk fel vállalkozásunkat.

Van azonban ami örök érvényűnek tűnik, és ez nem más, mint a vizualitás fontossága. Bár 2019-ben ez a trend is felértékelődik, a technika fejlődésével pedig némileg változik (videók, 3D fotók megjelenése), a megfelelő termékfotók fontossága azonban már a nyomtatott sajtó fénykorában is megjelent. Mégis, mi az amiben még többet tud nyújtani az online térben a jól elkészített és megfelelően optimalizált termékfotó? A választ a Marketing Professzorok Kft. online marketing tanácsadó cégtől kaptuk meg!

Vásárlási szokások az online térben – a termékfotók felértékelődött szerepe

Ahogy a korai években az újságokban, plakáthirdetéseken is, úgy az interneten való böngészéskor is a felhasználók először a képpel találkoznak – és csak aztán olvasnak tovább, tájékozódnak a termékről, vagy akár szolgáltatásról. A fotót látják meg először a Facebook-on, az árösszehasonlító oldalakon, weboldaladon és cikkeidben is – és többek között a fotó határozza meg azt is, hogy meg tudod-e fogni a vásárló tekintetét, tovább tudod-e vezetni weboldaladra, hogy marketing szövegeddel, akcióiddal és ajánlataiddal vásárlót faragj belőle.

Az online vásárlási szokások elterjedésével a kínálatban felmerülő verseny egyre élesebb, ahol a versenyképesség fenntartásához elengedhetetlen, hogy kitűnj a tömegből. Ha egy felhasználó egy terméket keres, továbbra is a termékfotóval találkozik először – és rendkívül nagy jelentősége van annak, hogy a fotó minőségi, esztétikus-e, hiszen akár értékes átkattintásokat, konverziókat is bukhatsz rajta ha konkurenciád jobban teljesít e téren!

Az igazság azonban az, hogy a tömegből való kitűnés csak a második lépés… ha a felhasználónak esélye sincs rád találni, minden hiába. A termékfotók azonban ebben is segítséget nyújthatnak – hiszen ma már nagy szerepük van a keresőoptimalizálásban is!

A termékfotók szerepe a keresőoptimalizálásban

Kétség sem férhet hozzá, hogy napjaink leghatékonyabb eszköze a keresőoptimalizálás. Leendő vásárlóid problémáikra, kérdéseikre nagy arányban keresik az interneten a választ (amely gyakran terméked vagy szolgáltatásod lehet), és ennek elsődleges felülete a Google keresője, ahol a sikerhez elengedhetetlen, hogy a számodra releváns kifejezésekre megfelelő pozícióban jelenjen meg weboldalad.

Az online marketingben a tartalom a király, ezt már mindenki hallotta legalább egyszer, aki foglalkozott valaha ezzel a területtel… Sokan azonban félreértik, és csak a szöveges tartalmakra  fókuszálnak, pedig a SEO 2019-ben ennél már jóval fejlettebb – és bizony a kép alapú keresések is egyre elterjedtebbek! Ilyen módon a megfelelő, és megfelelően optimalizált termékfotók a keresőoptimalizálásban is fontos szerepet játszanak.

Nézzük most részletesebben, hogy mire kell ügyelned, ha termékfotóiddal a SEO területén is szeretnél eredményeket elérni?

A képek keresőoptimalizálása: azaz mit tehetsz weboldal szerkesztőként, hogy a Google – és a felhasználók – megtalálják képeidet a keresőben?

A Google keresőbotja igen fejlett. Algoritmusait napról napra fejlesztik, finomítják – és gyakran meglepően intelligens módon képes felismerni azt, hogy egy felhasználó keresésére mely oldal adja meg a legjobban a választ, nyújtja a legjobb megoldást. Hiszen végérvényben, minden SEO technikán túl jelenleg ez a legnagyobb trend a keresőoptimalizálásban: a felhasználó igényeinek kielégítése, a hasznos, értékes tartalom – amelyet egy webshop esetében akár egy jó termékfotó is elősegíthet.

Akármilyen intelligens is azonban a Google, akármilyen komplex algoritmusokkal is dolgozik, egy valamire még mindig nem képes: és ez a képek „olvasása”, a kép tartalmának felismerése. Akkor hogy lehet, hogy a képalapú keresés mégis virágzik?

A képek alt attribútuma – azaz az alternatív szöveg

Bár a fotók tartalmát önmagától a keresőbotok nem ismerik fel, a megfelelő optimalizálással segíthetünk számukra, hogy mégis értelmezni tudják a termékfotókat. Ennek elsődleges eszköze a képek alt attribútuma, amelynek megfelelő kitöltésével nagy előnyre tehetünk szert a keresőoptimalizálásban.

Minden valamire való weboldal admin felületén megtalálható a kép alt kitöltésének lehetősége – ha a Te weboldaladon nincs ilyen, érdemes is elgondolkodni a cserén. A kép altja gyakorlatilag egy meta tag, amelynek kitöltésével a Google botoknak üzenhetjük meg, hogy miről is szól az adott fotó. Ez a szövegrészlet a legtöbb weboldalon sehol nem jelenik meg – maximum akkor, ha a böngésző letiltja a fotót – a Google azonban minden kereséskor vizsgálja ezt.

A termékfotók title szövege

A képek alt-jához hasonló a viselkedése a fotó title-jének, azaz címének is. Hasonlóan a fentihez, ezt az attribútumot is figyeli a Google algoritmusa, és segíti a kép alapú keresést – valamint weboldalad teljes keresőoptimalizálását is. A különbség csupán megjelenésében van: míg a kép altja a weboldalon alapesetben nem, csak a forráskódban jelenik meg, addig a title szemmel látható: ha a felhasználó a kép fölé húzza az egeret, buborékszövegként láthatóvá válik.

A termékfotó elnevezése

A fenti két meta tag a tartalom feltöltésekor, a honlapmotorban kerül beállításra, azonban van még egy felület, ahol bemutathatod a Google botjainak – és a felhasználóknak – képek tartalmát: ez pedig nem más, mint a kép elnevezése.

Mielőtt a fotót feltöltenéd a weboldalra, a gépen, mappádban is érdemes azt elnevezni és ügyelni rá, hogy a weboldalra ne értelmetlen karaktersorral elnevezett képek (pl.: DSC1223.jpg) kerüljön fel, hanem már a kép elnevezése is tartalmazza legfőbb keresőszavaid, a termék/szolgáltatás megnevezését, azaz a kép valódi tartalmát. Ilyen módon célszerű minden alkalommal Google-barát, értelmes elnevezésű fotókat feltölteni (pl.: piros-cipo.jpg).

Mind a kép altjánál és title-jénél, mind a termékfotó elnevezésénél ügyelj rá, hogy egyedi szöveget adj meg! A másolt tartalmak, duplikált leírások és elnevezések sosem olyan hatékonyak.

A fotók mérete, optimalizáltsága és a keresőoptimalizálás kapcsolata

Ha a fenti három attribútum megadására minden weboldalra kerülő fotód esetén ügyelsz, már sokat tettél annak érdekében, hogy célközönséged megtalálja weboldalad, termékeid. Van azonban még egy tényező, amelyet mindenképp meg kell említenünk, ha a SEO és a képek kapcsolatáról beszélünk – az pedig a képek optimalizáltsága, sebessége.

A Google, ahogy azt már korábban tárgyaltuk rendkívül nagy figyelmet fordít a felhasználóbarát tartalmakra – egy lassú weboldal pedig a legkevésbé sem mondható felhasználóbarátnak. A nagy méretű file-ok, rosszul optimalizált fotók pedig nagy mértékben képesek lassítani egy weboldal betöltődési sebességét – amely akár a ranglistáról való eltűnést, de minimum hátrébb csúszást is jelentheti!

Weboldal tulajdonosként, adminisztrátorként vagy marketingesként természetesen nem feltétlen tudod befolyásolni a weboldal sebességét – azonban mindenképp Neked kell ügyelned rá. Erre a Google számos ingyenes eszközt kínál (Google PageSpeed Insights), amelyeken ellenőrizheted az oldalsebességet: ha problémát észlelsz, ha lassú a betöltődés, mindenképp érdemes felkeresni a honlapkészítőt és erre megoldást kérni tőlük.

20 Júl
termekfotozas termekfotozas termekfotozas termekfotozas termekfotozas termekfotozas

Bútorfotózás szívvel lélekkel

Faragó László / Egyéb / / 0 hozzászólás

Nem tudom, Ti hogy vagytok vele, de én imádom az egyszerű, letisztult, szabályos geometriai formákat. A sallangmentes, funkcionális dolgokat, legyen szó bármiről: épületekről, műszaki cikkekről, hétköznapi használati tárgyakról… vagy akár bútorokról.

Nemrég első ízben tehettem próbát bútorok fényképezésével a Feel Free Furniture csapatának hála, és be kell valljam teljesen beszippantott a dolog! Nézzetek bolondnak, de ha fél órán keresztül egy vaskos art deco komódot nézeget az ember, valahogy természetszerűleg elvarázsolja a látvány – már, ha első ránézésre nem tette volna!

Amikor terméket fotózok, rendszerint alaposan szemügyre veszem minden egyes részletét, keresve az izgalmas, kiemelésre alkalmas formákat, na és persze a legjobb látószöget, mely leginkább átadja a fotózandó tárgynak a lényegét. Így volt ez a Feel Free Furniture termékeivel is.

A termékfotózást mindig alapos takarítás előzi meg, így az érdemi munkának ezúttal is csak hosszas törölgetést követően álltunk neki. Kiváltképp a fekete, fényes felületű bútorok kényesek ilyen téren, rajtuk minden apró porszem meglátszik.

De, hogy még egy szakmai titkokba betekintést engedjek: voltak azért ezen túlmenően is leküzdendő nehézségek! A fényes felületű tárgyfotóknál ugyanis mindig kritikus kérdés a tükröződés: ha kisebb méretű termékünk van, akkor csak simán bedobjuk egy tárgysátorba, és probléma megoldva! De mit lehet kezdeni egy ember nagyságú bútorral? Hát, ilyenkor jönnek kapóra a hungarocell-lapok, melyeket a bútorok köré helyezve kiszűrhetjük a képen visszatükröződő műhely meglehetősen zavaró képét – benne a fényképezőgép mögött megbújó fotóssal. : )

Persze van az úgy, hogy nem lehet teljesen kiiktatni a zavaró elemeket, ilyenkor vehetjük nagy hasznát a Photoshopnak, de az már egy másik történet…

A munka alatt azt hiszem újra előjött belőlem az a gyermeki rajongás, aminek hála szívvel lélekkel készíthettem el a fenti képeket.

Ha kíváncsiak vagytok a csapat többi termékére is, látogassatok el a www.feelfreefurniture.com weboldalra, ahol további műalkotásokat – igen, műalkotásokat – találtok!

20 Júl

Headshot fotózás – avagy hogyan dolgozom én?

Faragó László / Egyéb / / 0 hozzászólás

A felkészülés

Egy üzleti portréfotózás előtt nem csak a fotósnak kell alaposan felkészülnie, hanem a portréalanynak, azaz Neked is. Amíg én bepakolom a táskámba a gépemet, az arckép készítéséhez szükséges objektíveket, kiegészítőket, és elviszem magammal a házi fotóstúdiómat, addig fontos, hogy Te is előre végiggondolj néhány dolgot! Azon túl persze, hogy hány portréfotót, illetve milyen képeket is szeretnél magadról vagy alkalmazottaidról, kollégáidról.

A képek egyik meghatározó eleme – a személyeden túl természetesen a ruha, így nagy hangsúlyt kell fektetni annak megválasztására. Az öltözék milyensége persze függ a kép felhasználási módjától is, de abban talán egyetértünk, hogy CV-be, vagy céges honlapra nem a játszós pólóban készült képek valók. Nem feltétlen kell frakkban vagy kisestélyiben megjelenned, de három dolgot érdemes megfontolni:

  1. Mi illik az alkalomhoz, megjelenési felülethez?
  2. Mi az a szett, ami leginkább visszatükrözi a Te saját stílusodat?
  3. Miben érzed magad vonzónak?

Bár rendre csak nők esetében kerül elő a téma, egy profi portréfotónál a smink is meghatározó, még akkor is, ha férfi a fotóalany! Na, persze nem kell Marilyn Mansonra sminkelni az erősebb nem képviselőit sem, de ha úgy hozza az élet, ne szégyelljük a dolgot! A bőr csillogását például utómunkával nagyon nehéz eltüntetni, így a végeredmény szempontjából nagyon hálás dolog, ha még a fotó elkattintása előtt egy sminkes vagy akár csak egy hölgy kolléga kezelésbe vesz minket.

Az emberek időnként túlzásokba esnek kiegészítők terén. Ha nem tudjuk eldönteni milyen „extrákkal” fotózkodjunk, legjobb, ha kikérjük a fotós véleményét, mielőtt magunkra aggatnánk az ékszeresdobozunk teljes tartalmát! Egyébiránt én a „kevesebb több” elvét szoktam követni: egy szolidabb nyaklánc + fülbevaló kombóval például nehéz mellé nyúlni – elvégre a lényeg mi magunk volnánk, ne vonjuk hát el a figyelmet a személyünkről!

Üzleti portréfotózás esetén két merőben eltérő irányvonalat képvisel az egyszerű, egyszínű háttérrel készült portré és a munkahelyi környezetben készült fotósorozat. Utóbbi esetén nagyon fontos végiggondolni a konkrét helyszínt, a képek hátterét. Lényeges szempont, hogy a háttér tényleg csak háttér legyen, ne vonja el az érdemi figyelmet a portréalanyról. Ha ezt az utat választjuk a „steril” vászonhátteres fotókkal szemben, ügyeljünk rá, hogy a környezet – letisztultsága mellett – ténylegesen tiszta is legyen! Sose spóroljuk meg a takarítást és a rendrakást!

Akármilyen céges portréfotóban is gondolkodunk, nélkülözhetetlen hozzá a megfelelő hely biztosítása. Nem várhatjuk el a vállalati fotóstól, hogy két négyzetméteren vagy egy forgalmas folyosón tudja le a fotózást, mert a kiemelkedő profilképekhez nem csak idő – de alkalmas hely is kell. A közelről készített fotók nem nyújtanak megfelelő perspektívát, torzak lesznek, és igen – kövérítenek. Arról nem is beszélve, hogy a vakukat (általában kettőt használok) sem jó ötlet centikre a modell mellé lepakolni. Kivéve persze, ha azt szeretnénk, hogy még napokkal később is sötét foltokat lásson vagy fehér bottal botorkáljon haza az illető…Egyszóval minél tágasabb és nyugodtabb a helyszín, annál jobb!

A cégek rendre versenyfutásban vannak az idővel – ez érthető, de fontos, hogy ha már egyszer rászánja magát a csapat, akkor a kellő időt biztosítsa a fényképésznek a fotók elkészítéséhez. Mindig előre beszéld meg velem, hány főről szeretnél képeket, és pontosan hányfélét. Így fogok tudni én is időtartamot kalkulálni. Ja, és még valami! Ha sokan vagytok, legjobb, ha írtok magatoknak egy időbeosztást, ami alapján érkeztek a fotózásra. Ez könnyebbség nektek, mert nem kell a komplett vezetőségnek feleslegesen órákat szobrozni a fotózás helyszínén, és könnyebbség nekem is, hiszen nem várattok meg engem sem.

Végezetül, ha még nem említettem volna: érdemes cégen belül már napokkal a fotózás előtt bejelenteni az érkezésemet. Hadd legyen ideje mindenkinek fodrászt-borbélyt-sminkest-stylistot-egyebet találni! : )

Röviden tehát: mit gondolj végig az üzleti portréfotózás előtt?

  • létszám / képek száma
  • alkalomhoz illő ruha
  • kell-e smink? (férfiaknál is)
  • megfelelő kiegészítők
  • tágas helyszín
  • háttér (ha kell: takarítás, rendrakás)
  • időtartam, időbeosztás

A fotózás napján

Sokan komfortzónájukon kívül érzezzük magukat, ha fényképeznek minket. Minden második-harmadik ügyfelemtől hallom: „mindegy milyen lesz a fotó, rólam úgysem lehet jó képet készíteni”. Ennek a rendre téves vélekedésnek is megvan a pszichológiai háttere, de erről majd máskor. Ami ilyenkor fontos, hogy engedd el magad! Tudom, nehéz, ha két hatalmas stúdiólámpa, egy fényképező és még egy fotós is farkasszemet néz veled, de hidd el, rám bízhatod magad: sok céges fotót készítettem már, nem fogsz csalódni!

Annál is inkább, mert minden esetben már a helyszínen megmutatom az elkészült képeket, hogy együtt választhassuk ki a legmegfelelőbbeket. Ha pedig netán egyik sem az igazi, szólsz, és újra ellőjük! Fő az őszinteség és az elégedett ügyfél! Így biztosan megtaláljuk azokat a képeket, melyek Neked is tetszenek, és az én szakmai meglátásaim szerint is megfelelőek.

Utómunka

Talán nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, az általad kiválasztott fotók, melyeket a gépem kijelzőjén látsz nem teljesen azonosak a munka végén átadott képekkel.

A portréfotózást követően ugyanis minden kép bekerül a fotós „boszorkánykonyhámba”, ahol további javításokat végzek rajtuk.

A teljesség igénye nélkül:

  • színek, kontraszt korrekciója
  • utólagos élesítés
  • a sminkelést követően megmaradt bőrhibák, szem alatti karikák eltüntetése, lágyítása

Fotósként azt vallom, a jó utómunka általában olyan, ami nem látszik a fotón. Nem célom tehát senkit a felismerhetetlenségig átszabni (az legyen a plasztikai sebészek dolga : )). Az arcod karaktere megmarad a retusálást követően is, hiszen a képeken nyilvánvalóan önmagadat szeretnéd viszont látni, ha már egyszer Te ültél a fényképezőgép elé.

Az átadás

Természetesen a fotók átadási időpontja függ a megrendelt képek mennyiségétől és a portréalanyok létszámától is. Egy egyfős önéletrajz fotózás 2-3 képpel akár egy napon belül is elkészülhet, ám egy 50-100 fős csapat képanyaga akár több hét is lehet. A megbízás egyeztetésekor mindig mérlegelj, hogy mennyire sürgős a dolog, és persze ne legyél rest erről nekem is szólni – rugalmas vagyok, nincs megoldhatatlan kérés!

És még valami: elégedettségi garancia

Velem semmit sem kockáztatsz: amennyiben az átadott munka nem nyeri el tetszésedet, nem kell kifizetned a fotózást! Ennek részleteiről itt olvashatsz.

A honlap további használatához a cookie-k használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás